Konsep hijrah ialah F1 dari perkataan Arab iaitu berpindah F2 perpindahan dari satu tempat ke tempat lain F3 perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke Madinah F4 dilambangkan semangat ingin berubah F5 perubahan cara berfikir, tingkah laku F6 meninggalkan keburukan F7 menegakkan kebenaran
Nyatakan hujah yang menyangkal tafsiran Orientalis Barat menganggap hijrah sebagai suatu pelarian.
Saya menyangkal pandangan tersebut kerana F1 jemputan penduduk Madinah F2 ketibaan orang Islam disambut meriah F3 disambut dengan rela hati F4 orang Islam diberi tempat tinggal F5 diberi jaminan keselamatan F6 Nabi Muhammad s.a.w. dilantik sebagai pemimpin
Nyatakan faktor berlakunya hijrah 622 M.
Faktornya berlakunya hijrah ialah F1 penentangan berterusan Quraisy F2 ada pakatan untuk membunuh baginda F3 jemputan masyarakat Arab Madinah F4 ingin menyebarkan Islam F5 perintah Allah menerusi wahyu
Terangkan kepentingan Hijrah
Kepentingan hijrah ialah F1 dakwah Islamiah H1a dilakukan secara aman H1b tanpa berselindung F2 mendamaikan suku Arab Madinah H2a yang sering bersengketa H2b melalui persaudaraan Islam F3 menyatupaduakan penduduk Madinah H3a yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya, agama H3b melahirkan kehidupan harmoni F4 berjaya menubuhkan negara Islam Madinah H4a menukarkan nama Yathrib H4b Madinah menjadi pusat tamadun Islam F5 membina Masjid al-Nabawi H5a jadikan tempat beribadat, belajar, bincang masalah, jual beli F6 wujud Kalendar Islam H6a berdasarkan hijrah H6b Takwim Hijrah diguna ketika Khalifah Umar al-Khattab
Bagaimanakah konsep hijrah boleh digunakan dalam kehidupan harian seorang pelajar?
Konsep hijrah boleh diamalkan dalam kehidupan seharian seperti F1 berubah daripada malas kepada rajin F2 berubah daripada degil kepada patuh F3 berubah daripada sifat negatif kepada positif F4 berubah daripada ponteng sekolah kepada hadir penuh F5 berubah daripada melanggar peraturan kepada berdisiplin F6 berubah daripada sikap biadap kepada sopan
Jelaskan kandungan Piagam Madinah
Nabi Muhammad s.a.w F1 Sebagai pemimpin di Madinah F2 Sebagai hakim Yahudi F3 Sebagai rakyat Madinah F4 Keselamatan dijamin F5 Bebas mengamalkan agama F6 Diberi hak yang sama Undang-undang F7 Undang-undang Islam digunapakai secara menyeluruh Masyarakat F8 Semua penduduk Madinah satu ummah F9 Hidup membantu
Jelaskan kepentingan Piagam Madinah.
Kepentingan Piagam Madinah ialah F1 pembentukan negara Islam Madinah F2 Madinah menjadi model kerajaan Islam yang unggul F3 menunjukkan kepintaran Nabi Muhammad s.a.w. F4 membentuk perlembagaan sebelum mengasaskan kerajaan F5 ekonomi Madinah meningkat F6 riba, penipuan, penindasan dilarang F7 Yahudi diberi kekebasan agama, keselamatan dijamin F8 Wujud masyarakat yang bersatupadu, aman, hidup membantu
Nyatakan cara penyebaran Islam di Madinah.
F1 Diplomasi F2 Menunjuk teladan yang baik F3 Hantar perutusan F4 Hantar watikah F5 Tidak memaksa
Jelaskan garis panduan perang dalam Islam.
Garis panduan perang dalam Islam ialah F1 larang membunuh sesuka hati F2 larang memusnahkan tumbuhan, binatang ternakan F3 larang membunuh orang tua, lemah, kanak- kanak F4 larang menceroboh tempat beriabadat F5 menganjurkan perdamaian sekiranya musuh inginkan perdamaian F6 mengampunkan tawanan perang
Mengapakah perang dibenarkan dalam Islam?
Perang dibenarkan dalam Islam kerana F1 untuk mempertahankan diri, agama, negara F2 untuk menentang kezaliman F3 untuk mencari keamanan F4 diserang oleh musuh F5 dibenarkan dengan keizinan Allah s.w.t.
Namakan contoh perang ketika Nabi Muhammad s.a.w.
F1 Perang Badar F2 Perang Uhud F3 Perang Khandak
Apakah tindakan Nabi Muhammad s.a.w. terhadap tawanan perang?
Tindakan Nabi Muhammad s.a.w. terhadap tawanan perang ialah F1 diampunkan F2 Wanita dan kanak-kanak dibebaskan F3 lelaki diberi syarat perlu mengajar 10 kanak- kanak Islam sehingga pandai membaca dan menulis